Mange ringer til fødeafdelingen for at få feedback på deres fødselsforløb og vejledning af en jordemoder. De fleste vil spørge, om fødslen er gået i gang, og hvornår de skal tage til fødeafdelingen. Når I ringer, skal jordemoderen have visse informationer:
– kvindens personnummer – jeres adresse – hvor ofte veerne kommer – hvor ondt veerne gør – om vandet er gået – om der er blødninger – hvordan barnet ligger – om barnet sparker – hvordan graviditeten har været – om kvinden tager medicin
Det kan føles frustrerende at skulle svare på spørgsmålene, når I bare vil høre ordene: "Kom, så tager vi os af jer".
Det er ikke usædvanligt, at det er kvindens partner, der foretager opkaldet og informerer om situationen, svarer på spørgsmålene og tager imod jordemoderens råd. Hvis kommunikationen med jordemoderen, I har i røret, fungerer godt, og alt er krystalklart, er der ingen problemer. Men nogle gange må partneren konsultere den gravide efter hvert spørgsmål for at kunne svare. Det kan gøre det sværere at tage stilling til, hvad der skal gøres. Videreformidlede informationer kan være vanskelige at tolke. I nogle tilfælde er det derfor bedre, at kvinden selv taler med jordemoderen. Ved at lytte til kvindens tonefald og vejrtrækning kan jordemoderen danne sig et bedre indtryk af situationen.
Når det handler om andre ting Telefonsamtalen kan også handle om graviditetsrelaterede problemer. At barnet ikke bevæger sig eller ikke sparker som tidligere – mindre eller anderledes – er typiske årsager til en telefonsamtale. Det vigtigste er, at du ringer, hvis du er i tvivl om noget. Inden telefonsamtalen afsluttes, plejer jordemoderen at sammenfatte, hvad I har aftalt.
Husk, at det er bedre at stille et spørgsmål for meget end et spørgsmål for lidt, og at I skal være tilfredse med svaret.
Kilder:
- Abascal, G., & Huss, M. S. (2018). Att föda. Bonnier Fakta.